Strona główna

Nasze polskie naj naj-ki, czyli podróże z rekordami cz.3

Przez 4 kwietnia 2022 No Comments

Trzecią część naszych polskich naj zacznę od….latryny. Wracając z Gdańska 14.11.2021 dopadła mnie nagła i pilna ochota na odwiedzenie zamku w Kwidzynie. Co tu jest naj? Ano naj jest tu gdanisko, czyli według Wikipedii: „Wykusz lub wieża usytuowana na zewnątrz linii murów obronnych i połączona z zamkiem krytym, biegnącym na wysokości pierwszego piętra, gankiem, który miał formę krytego przejścia wspartego na arkadach”, a w dalszej części: „…i pełniło funkcję wieży ustępowej (latryny)”. W Kwidzynie takie gdanisko jest największe w Europie i jednocześnie jest to chyba najdroższa tego typu ceglana toaleta.  Zresztą, oceńcie sami.

Teraz będzie coś o wędrujących piaskach. Na terenie Słowińskiego Parku Narodowego ruszają się piaskowe pagórki, z których  Łącka Góra zwana Łączką dzierży tytuł najwyższej wydmy. Nikt chyba nie wie, jaką obecnie ma wysokość, bo ta wysokość jest, że tak powiem, ruchoma. W Łebie byliśmy ostatnio na początku maja 2017 i  naonczas Łącka Góra ruszała się stała w tym samym miejscu, gdy ją widzieliśmy poprzednio, czyli w maju 2013 roku.

Pora bym choć ociupinkę przybliżył kolejne polskie „naj”, które dość przypadkowo odkryte, stało się międzynarodową sensacją w świecie archeologii. Niedaleko Wenecji znajduje się bowiem Biskupin, najstarsza polska osada. Gród ów odwiedzałem kilkukrotnie, raz nawet udało mi się wziąć czynny udział (chodziłem, zwiedzałem) w festynie archeologicznym, jaki odbywa się zwyczajowo we wrześniu. Biskupin w 1994 roku uzyskał zaszczytny tytuł pomnika historii, a ja serdecznie polecam odwiedziny w tym jakże dla historii Polski ważnym miejscu. Oto link do strony muzeum.

O tym jak bardzo krzywa jest krzywa wieża w Ząbkowicach Śląskich przekonałem  się 24.01.2016 roku. Odchylenie od pionu wynosi w jej przypadku 214 centymetrów i dzięki temu jest to najbardziej krzywa wieża w Polsce. Do dzisiaj nie ustalono tożsamości budowlanego fachowca, który przyjął zlecenie, więc nie ma komu dziękować za wzniesienie tej  największej atrakcji Ząbkowic Śląskich. Śląska Piza ma swoje święto, co roku w lipcu.

W „Naszych polskich naj-kach  część 1” cichutko pożaliłem się, że nie byliśmy jeszcze w najmłodszym Parku Narodowym Ujście Warty„. Daremne żale, bo już byliśmy. W dniach 13 i 14 08.2021 pojeździliśmy rowerami po parkowych ścieżkach podziwiając spore ilości rozmaitego ptactwa i ogromne nagromadzenie bydła domowego. Hmm, przeglądam zdjęcia i widzę, że ptaki odfrunęły, a krowy zostały.

W Wolsztynie byłem – między innymi – na muzycznej imprezie „Czyste Country” w dniu 06.08.2016. Jednak to, co najbardziej rozsławia Wolsztyn jest parowozownią, i to nadal czynną. W jej stajni od 1995 roku znajduje się „Piękna Helena”, najszybszy polski parowóz rozwijający prędkość do nawet 130 km/h. O możliwościach „Pięknej Heleny” i innych lokomotyw można przekonać się na corocznej paradzie parowozów, Polecam, jest to jedyne w swoim rodzaju przedstawienie, w którym osobiście jako widz wziąłem udział 01.05.2010 roku przy okazji zlotu karawaningowego w Sławie.

W podpoznańskim Rogalinie znajduje się największe skupisko pomnikowych dębów z Lechem, Czechem, Rusem i Edwardem na czele. Jest ich podobno prawie 2000.  Proces starzenia się tych czterech najsłynniejszych, przed chwilą z imienia wymienionych, oglądaliśmy ostatnio 20.05.2018 roku. Bezwzględnie warto zajrzeć do rogalińskiego pałacu, gdyż po pieczołowicie przeprowadzonym remoncie jego wnętrza zachwycają, podobnie jak elewacja.

Mam jeszcze jeden „naj” z gatunku drzew. Opisywałem już najstarsze drzewo w Polsce, czyli cis z Henrykowa, najstarszy (pono) dąb Bolesław, a 24.05.2019 podjechałem do sympatycznej wioski Cielętniki. Wbrew nazwie, nie miałem zamiaru oglądać jakiegokolwiek cielęcia, a lipę. To właśnie tej marki drzewo dzierżyło sobie miano najgrubszego w Polsce, które w swym najtęższym czasie miało w pasie …. 1105 centymetrów obwodu. Niestety, dwa lata  przed moją wizytacją miał miejsce niszczycielski atak orkanu i lipa z Cielętnik ma już tylko lipny kikut…szkoda. Aha, napomknę jeszcze, że była/jest to także najstarsza polska lipa.

30.04.2014 byliśmy z niezapowiedzianą wizytą na zamku Czocha, a skoro nikt nas nie witał, sami sobie poszukaliśmy najstarszą polską zaporę. Ową zaporą przegrodzono rzekę Kwisę, tworząc jezioro Leśniańskie. Mieliśmy niezwykłe szczęście, gdyż nocleg dla kampera znaleźliśmy w przystani żeglarskiej, a nazajutrz przesympatyczni włodarze przystani udostępnili nam nieodpłatnie kajak, dzięki któremu mogliśmy opłynąć zamek Czocha i podziwiać jego, jak i rzeczoną zaporę.

W moim zestawieniu jest jeszcze jedno miejsce będące pomnikiem przyrody. To wspaniałe arboretum w Kórniku. To obcobrzmiące słowo oznacza ogród botaniczny w którym uprawia się drzewa i krzewy oraz prowadzi nad nimi badania. Ogród kórnicki posiada co najmniej 2 naj-ki, albowiem jest to najstarsze i najbogatsze  w gatunki arboretum w Polsce. Hmm, jak ten czas leci, bo ostatnio spacerowaliśmy alejkami przyzamkowego parku  26.05.2018 roku.

Ostatnie dwa wpisy o naszych polskich naj będą trochę mniej oczywiste.

Pierwszy, czyli rezerwat „Szumy nad Tanwią” – najbardziej widoczne  miejsce, gdzie przebiega granica geologiczna między Europami – Wschodnią i Zachodnią. Kluczem jest tu słowo „najbardziej”, przyznaję, że wahałem się czy umieścić w tym zestawieniu ten rezerwat, ale niech mu będzie! 😉  Przepiękną ścieżką poprowadzoną z biegiem Tanwi mieliśmy przyjemność pospacerować 02.05.2018 roku.

Krasnale ze stolicy Dolnego Śląska umieszczam w tym zestawieniu polskich naj, choć nie mam żadnej pewnej wiedzy, lecz głębokie przekonanie, że we Wrocławiu jest najwięcej figurek krasnali w Polsce. Wrocław odwiedzaliśmy wielokrotnie, a ostatnio 16.03.2022 przy okazji koncertu Steve’a Hacketta. Przed Narodowym Forum Muzyki stoi orkiestrowa gromadka krasnali, ale niestety. Podekscytowani świetnym koncertem nie sfotografowaliśmy muzykalnej ferajny, na szczęście z innych wyjazdów kilka figurek uwieczniliśmy.

I to by było na tyle. Na chwilę obecną  mam jeszcze tylko dwa polskie naj naj-ki…