Odcinek 01 - Poreč

Przez 29 listopada 2015 No Comments

„Półwysep i trzy wyspy”

Serial dokumentalny

Premiera: 16.06.2015 (Świat),  16.09.2015 (Polska)

Zdjęcia: BoRa, brams,

Scenariusz i reżyseria: brams

Obsada:

Odcinek 1.  Poreč

(czas trwania: 28 godzin)

W dzisiejszym odcinku:

• Spotkanie w lagunie. W Zelenej Lagunie
  • Najważniejszy zabytek Poreča. Bazylika
  • Kto leżał pod kościołem? Pod kościołem
  • Bezpieczna kąpiel z dozorem. Troska

Lektor

Swemu położeniu na zachodnim wybrzeżu Istrii Poreć stanowi – jak i cały półwysep – niezwykle atrakcyjne miejsce wypoczynku dla turystów z Niemiec, Austrii, Słowenii, a także innych nacji spragnionych widoków pięknego wybrzeża i dotyku ciepłego morza. To starożytne, założone w piątym wieku przed naszą erą miasto, ma bardzo dobrze rozwiniętą linię brzegową. Jego symbolem są czyste plaże i zatoki oraz liczne wysepki. Na największej z nich, Otok Sveti Nikola, czyli wyspie Świętego Mikołaja znajduje się jedna z najstarszych latarni morskich na Adriatyku. Ta pochodząca z 1402 roku wieża obecnie jest nieczynna.

brams

Pierwszego dnia podróży dojechaliśmy prawie do Grazu. Zjechałem z autostrady i kimnęliśmy się w jakiejś austriackiej wiosce. Rano nie mogłem dospać. Już o 4.20 siedziałem za kierownicą kampera. Do Poreča dojechaliśmy przed dziesiątą i przed wjazdem na kemping Zelena Laguna czekaliśmy na Antyków. Oni od ponad tygodnia objeżdżali Istrię.

Wjazd na Zeleną Lagunę        Recepcja

Viola

Zamiast zadzwonić ze dwie godziny wcześniej, to nie. Zadzwonili, że dojeżdżają do Poreča. A my właśnie sobie jechaliśmy na rowerkach podziwiając piękność wybrzeża w Medulinie . Echhhhh.

BoRa

Viola była mocno zaskoczona, gdy zadzwoniłam o 9 i powiedziałam, że za chwilę będziemy w Poreču. Chyba była nawet lekko zła.

Viola

No nie podobało mi się na tym kempingu. Te nasze chłopy stanęły co prawda w cieniu, pod drzewami, ale strasznie łysiejącymi!!!  Rano kampery wyglądały, jakby ktoś na nie narobił. Postanowiłam, że spędzimy tu tylko jedną noc i ani chwili dłużej!

Zelena Laguna       Pod drzewami  Na kempingu       Na...ane

brams

Tanio nie było, a przecież główny sezon jeszcze się nie zaczął. Za osobę płaciliśmy 6 euro, a za parcelę 14,90. Kemping „Zelena Laguna” jest duży, bardzo duży. Od razu zdjęliśmy rowery, bo tu wszędzie daleko. Zaczęliśmy zwiedzać okolicę.

Zelena Laguna Poreć       Na plaży

Antonio

Z kempingu do Poreča było 5 km. Pojechaliśmy rowerami wzdłuż fajnego wybrzeża. Zatoczki co chwila wcinały się w ląd, a prawie każde miejsce z dostępem do wody było świetnie zagospodarowane. Wiatr od morza orzeźwiał nas aż do portu, co wpłynęło na polepszenie (i tak w sumie nie najgorszego) naszego humoru.

Na rowerze        Humory dopisywały

BoRa

Ależ mi się podobało! Co prawda brams nie mógł z nami wszystkiego zwiedzić, bo dokuczał mu kręgosłup, ale i tak to, co najciekawsze, to zobaczył. Najbardziej istotnym zabytkiem w Poreču jest wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Unesco Bazylika Eufrazjana.

O Bazylice          Bazylika

Krótka przerwa reklamowa

Viola

Ruszyliśmy zwiedzać centrum Poreča we troje, bo brams położył się na ławeczce przed jakimś kościołem. Zastanawiałam się, czy ktoś nie wrzuci mu jakiejś jamużny, bo tak biednie wyglądał…

A zabytki jak zabytki, bardziej podobały mi się wąskie, kamienne uliczki ze straganami.

Uliczka Poreć         W Poreciu

Od razu miałam skojarzenia z innymi chorwackimi miasteczkami.

Uliczka w Poreć         Targ w Poreć

brams

Tak se, kurde, leżałem przed tym kościołem, aż się przestraszyłem, że jeszcze mnie kto weźmie za… no, … normalnie za żebraka. By nie przynieść wstydu ojczyźnie gdyby mnie ktoś zagaił, na wszelki wypadek postanowiłem udawać niemowę. Leżącego niemowę, bo ustać jeszcze wtedy tak długo nie mogłem. Dla zabicia nudy poszperałem w necie i przetłumaczyłem napis widniejący nad bramą bazyliki Eufrazjana:

„Ego sum ostium per me si quis introierit salvabitur” – Jestem drzwiami, kto przeze mnie przejdzie, będzie zbawiony.

Antonio

Objechaliśmy rowerami praktycznie cały półwysep. Przy brzegu morza upał zdecydowanie mniej dokuczał, niż gdy zwiedzaliśmy centrum miasteczka.

Viola w Poreć         Zabytki Poreć

Północna część półwyspu stanowiła doskonały punkt widokowy na kompleks bazyliki Eufrazjana.

Na nabrzeżu Poreć         Poreć1

BoRa

W sąsiadującej ze straganami  marinie było sporo naganiaczy na rozmaite rejsy i każdy chciał nas zawieźć w jakieś fascynujące miejsca. A to do Wenecji, a to na wyspy Brijuni, albo, dajmy na to, nad zatokę Limską. Brams był już nawet skłonny dać się uwieść jednemu z natrętów, ale wespół z Violą odciągnęłyśmy go szybko na bok. Naprzeciwko mariny jest wysepka Świętego Mikołaja, na którą w sezonie stateczki pływają co pół godziny. Miałam swe ciche plany, co do opłynięcia wysepki, a nawet kilku, ale akurat nie tej.

Marina Poreć         W oddali wyspa Świętego Mikołaja

Viola

Nawet ładnie było w tym Poreču,

Rzut oka na Poreć         Marina Poreć

ale chciałam zobaczyć coś innego, a zwłaszcza jakiś bardziej przytulny kemping. Wracając do kempingu Antonio i BoRa popluskali się w krystalicznie czystym morzu, a my z bramsem z bezpiecznej pozycji brzegowej mieliśmy na nich baczenie. Oczywiście, w trosce, by się nie potopili 🙂

BoRa w Poreć         BoRa i Antonio

brams

Pomyślałem sobie: Ależ tu zarąbiście! Szkoda, że wyjeżdżamy….

Istria         W drodze z Porecia

Opinie co do kempingu mieliśmy podzielone, ale przeważyła chęć poszukiwania bardziej intymnego miejsca odpoczynku.